Статья в журнале "Шкипер"

«Бора яхт»: захоплення, що переросло у бізнес

 

Колектив редакції «Шкіпера» завітав до Черкас, в гості до місцевої корабельні «Бора яхт». Разом з двома співзасновниками компанії Олегом Череваньовим та Олександром Коптєвим ми поговорили про історію фірми, виробництво сучасних вітрильних та моторних яхт і перспективи розвитку вітрильного руху в Україні.

Коли з’явилася «Бора яхт»?

О.Ч.: Все почалось із захоплення вітрильництвом. Я з раннього дитинства займався вітрильним спортом у ДЮСШ м. Черкаси. Там ми самостійно готували і ремонтували човни, виготовляли вітро-дошки. Любов до вітрильництва мені привів батько – відомий в Україні яхтсмен. В молодості він був членом збірної команди СРСР, виступав на катамарані класу «Торнадо». В ДЮСШ я почав займатись з 5 років, але на яхті вперше побував ще у без свідомому віці, у нас жартують, що батько приніс мене, малюка, на яхту у сумці і забув там, тому я все життя і присвятив яхтингу. У свою чергу, я привів захоплення вже своєму синові: він теж працює на «Бора яхт», вітрильним майстром та у швейному цеху, і є членом нашого перегонового екіпажу. Така от династія.

Спочатку ми будували вітрильні яхти для себе, друзів, з їхньою допомогою, а потім вже ця діяльність виросла до відкриття власної справи. Компанія «Бора яхтс» існує більше 10 років. На початку профілем нашого виробництва були лише вітрильні яхти та моторні човни, але з часом воно розвинулось до більш широко напряму: пластикове виробництво у транспортній сфері. 

О.К.: Фірма була заснована за безпосередньої участі Олександра Бородянського, відомого яхтового конструктора, який трагічно пішов з життя під час перегонів. Він приніс професіоналізм у аматорське виробництво яхт для себе і друзів.

Як пов’язані фірми «Бора Яхтс» та «Промдизель»?

О.К.: Раніше існували дві окремі фірми, які тісно співпрацювали: «Бора Яхтс» та «Промдизель» з Харкова, яка спеціалізувалась на транспортному машинобудуванні. Не тільки на виробах зі склопластику (воно було сконцентровано тут у Черкасах), але й на металообробці, для чого ми мали свій невеликий завод у Луганську. Після окупації міста ми втратили завод та частину ринку збуту, бо основним нашим замовником було підприємство «Луганськтепловоз». Нам довелося якимось чином реорганізовувати бізнес, в тому числі важко було утримувати одразу дві фірми. Тому було прийняте рішення про об’єднання двох компаній. Ми залишили бренд «Бора Яхтс», але юридично човни та яхти тепер будує фірма «Промдизель». На сьогоднішній день наша компанія живе одразу на два міста: Черкаси та Харків. Зараз у Черкасах постійно працює близько 30 осіб. Проте вони працюють не лише на виробництві водної техніки.

Одним з основних напрямків роботи «Промдизеля» було виготовленням колесних пар для тепловозів. Ми виконували замовлення канадських, індійських компаній. У сьогоднішніх умовах, довелось змінити акцент лише на склопластикові вироби. У списку наших виробів: кабіни для електропотягів та тепловозів, елементи інтер’єру вагонів метрополітену, які ми виготовляємо для «Крюківського вагонобувного заводу». Також для «Харківського вагоноремонтного заводу» ми розробили проект трамваю, і постачаємо усі склопластикові деталі для його виробництва. Сьогодні в рухому складі «Укрзалізниці» 36 електричок з кабінами нашого виробництва, дизайн яких розробив Олег.

Одним з наших нових проектів є співпраця з молодою фірмою-виробником маломірних літаків.   Зараз ми для них виготовляємо оснастку, майстер-моделі, але в подальших планах також виготовлення склопластикових елементів для цих літаків.

Що стосується вітрильних яхт та моторних човнів - у нас повний цикл виробництва, ми все проектуємо самостійно.

Модельний ряд вітрильних яхт «Бора»?

О.Ч.: Наразі у нас є лише одна серійна модель: «Бора 6,5». Решта виготовлених компанією вітрильних яхт були розроблені за індивідуальними проектами.

О.К.: «Бора 6,5» - цікавий проект. Ми надихались кращими яхтами відкритого класу mini, для цього їздили з Олегом у Ла-Рошель, на старт регати Mini transat. Наша яхта відповідає правилам класу, на ній можна змагатися у цих океанських перегонах одинаків. Хоча, вона адаптована під українські умови. Зазвичай у Mini transat перемагають яхти, спроектовані  під повні курси, а «Бора 6,5» з успіхом може брати участь у перегонах на підвітрянно-навітрянній дистанції. 

У яхти колосальний спортивний потенціал, адже за бажанням її можна зробити суто спорт-ботом, максимально зменшити вагу, використати карбонову щоглу, тощо. Але в той же час, вона може бути виконана у варіанті туристичної крейсерсько-перегонової яхти з підйомним швертом.

О.Ч.: В середині три двоспальні і 1 односпальна койка, можна встановити біо-туалет, або пожертвувати одним спальним місцем і поставити повноцінний гальюн. Висота в каюті – 1,6 м. Яхта трейлерна. Має великий просторий кокпіт, де може спокійно знаходитись 4, навіть 5 членів екіпажу, що важливо для перегонів. Хотілося б зробити цей клас дійсно масовим в Україні, проводити класові регати, але, на жаль, поки це більше мрії, ніж плани.

О.К.: Яхта не потребує великого екіпажу. 2-3 людей буде цілком достатньо для участі у денних перегонах. В Україні крейсерські перегони це справа аматорів і не завжди у всіх членів екіпажу є можливість виділити час на ті чи інші перегони. Коли ваша яхта потребує 4-6 осіб, а час є лише у трьох, то доводиться спостерігати за перегонами з берегу, або шукати когось собі в екіпаж. З «Бора 6,5» такої проблеми немає.

У «Бора яхтс» є свій заводський перегоновий екіпаж?

О.К.: Так. Скажу більше, зараз у нас яхт більше ніж членів екіпажу. Тож, зазвичай, ми аналізуємо кожну регату і беремо участь на тій яхті, яка краще буде підходити для умов тих чи інших перегонів. Наш флот це: «Аврора», проекту Олександра Бородянського, довжиною 11,6 м., найбільша і найкомфортабельніша з наших яхт; 9-метрова «Бора», компромісне рішення на межі суто спортботу та крейсерсько-перегонової яхти; відома в Україні яхта «Кайман», неодноразовий переможець безлічі змагань країни, та яхта «Ніка», колишня «Орка». «Бора», «Аврора» та «Кайман» - чемпіони України.

О.Ч.: «Кайман» було спроектовано у 1991-92 рр. моїм батьком, Ігорем Череванівим після участі у перегонах в Греції на яхті «Конрад 25». Тоді ж почалось будівництво. Проте, коли корпус був готовий приблизно на половину, його довелось заморозити років на 7. Фактично, це була перша яхта, побудована командою «Бора яхт», ще до того, як фірма була започаткована юридично.

О.К.: Часто ми ходимо на змагання двома екіпажами. Наприклад на «Аврорі» та «Борі», або на «Каймані» та «Аврорі». Приємно, коли на регатах у різних залікових групах перші місця займають обидва наших екіпажі.  

О.Ч.: Окрім участі у перегонах, ми також займаємось і їх організацією. Ми проводимо регату на «Кубок пам’яті Олександра Бородянського». В останній рік свого життя Саша запропонував нам влаштувати у Черкасах перегони «мінітонників». Ми провели їх у форматі перегонів вихідного дня. Після смерті Олександра вирішили продовжувати цю традицію, і кожного року, на початку осені в черкаському яхт-клубі «Парус» проходять ці змагання. Вони внесенні до офіційного календаря Черкаської федерації вітрильного спорту. Зазвичай у них беруть участь місцеві яхтсмени, але ми завжди раді гостям з інших міст.

О.К.: На моїй пам’яті найбільша кількість учасників цієї регати – близько 30 вимпелів.

О.Ч.: Окрім того, уже наприкінці вітрильного сезону ми проводимо місцеві маршрутні перегони, учасники яких йдуть з Черкас до нашого яхт-клубу «Бора-яхт» і назад. Змагання не внесені в календар ВФУ, але все одно, користуються певною популярність у черкаських яхтсменів.

Наш яхт-клуб розташовано тут, на території корабельні. Він знаходиться на річці Ольшанка, яка впадає в Дніпро. Тут є місце для зимового зберігання плавзасобів, можливість спуску на воду та підйому з води човнів за допомогою сліпа.   

Окрім вітрильних яхт «Бора Яхтс» будує і моторні?

 О.Ч.: На певному етапі розвитку компанії ми зрозуміли, що, все таки, будівництво вітрильних яхт – це справа для душі, а попит на моторні човни невеликого розміру буде набагато більший. Так з’явився проект каютного катеру «5,5», який я розробив самостійно. На сьогоднішній день ми збудували близько 20 корпусів цієї моделі. Всі вони знаходяться в Україні, в різних містах: Черкасах, Києві, Дніпрі…

О.К.: Дуже цікавим був замовник із Західної України. Чесно кажучи, ми спочатку подумали, що людина приїхала займатися промисловим шпигунством, оскільки він десь годину провів оглядаючи кожну деталь всередині човна. Але виявився не шпигуном, а просто дуже хорошим знавцем водної техніки. Дуже високо оцінив придбаний для себе катер.

О.Ч.: Минулого року ми успішно провели ходові випробування нового моторного човна, довжиною 4,5 м. Проект має два варіанти компонування: з постом керування в кормі, та «боурайдер» - з просторим відкритим кокпітом. Сьгодні у світі подібні човни користуються неабиякою популярністю, саме, як «перші плавзасоби».

В якості опції його можна буде обладнати розкладним столом, додатковими місцями для сидіння, тощо. Зробити максимально комфортним в залежності від функціонального використання. Максимальна потужність двигуна, який можна буде встановити на «4,5» - 70 к.с. Тобто і човен і двигун будуть досить бюджетними, що дозволить ширшому колу людей долучитись до водно-моторного руху.

О.К.: Наша нова модель човна також є досить зручною для рибалок. В Україні серед спортивних рибалок поширена думка, що катер для рибної ловлі має бути алюмінієвий. До склопластикових корпусів ставляться з підозрою: як вони поводитимуться під час холодної пори року, чи витримають постійне швартування «в берег». Практика показує, що наші човни чудово поводять себе у таких умовах.

Які характерні риси човнів Бора?

О.Ч.: Яскравий, впізнаваний дизайн. Це можна сказати і про вітрильні і про моторні судна. Зовнішній вигляд наших катерів був розроблений яхтсменами, тому у них є щось від вітрильних яхт. Також ми використовуємо при фарбуванні корпусів два кольори – ця тенденція також прийшла зі світу вітрильництва.

Технології виготовлення катерів «Бора»?

О.Ч.: Ми працюємо з ручною формовкою. Деякі елементи виготовляємо методом вакуумної формовки. Проте цей метод збільшує ціну виробу, тому, намагаючись підтримувати баланс ціна/якість, частіше використовуємо ручну формовку в матрицях, власного виготовлення. Майстер-моделі ми проектуємо самостійно.

У нас є 5-координатний високоточний італійський фрезерний станок. Він працює з фанерою, мдф, алюмінієм. Оператор та програміст пройшли спеціальні курси підготовки для роботи на ньому. 

Кожну модель ми розробляємо з нуля. Спочатку робимо проект, креслення, комп’ютерну модель. Потім виготовляємо експериментальний зразок, проводимо його ходові випробування. На їх основі вносимо у проект потрібні корективи. Після цього сертифікуємо його у Регістрі, і вже потім переходимо до серійного виробництва. Окрім вітчизняного сертифікату, наша компанія також пройшла сертифікацію у системі ISO9001.

Ми виготовляємо як серійні моделі, так і човни за індивідуальним проектом.    

«Бора Яхтс» працює з великою кількістю виробників і постачальників різноманітних аксесуарів та обладнання. Завжди шукаємо найкращі пропозиції, оскільки наша мета зробити якісний плавзасіб за максимально доступною ціною. Звичайно, оскільки ми самі займаємось вітрильництвом, то можемо оцінити якість обладнання, і хоча й шукаємо більш бюджетні варіанти, але пріоритет віддаємо якості. Мета - човни, які після багатьох років експлуатації не втрачали б свої ходові та споживацькі властивості. 

О.К.: Що стосується, матеріалів для виробництва склопластику, то ми вже багато років працюємо з компанією «Лідер», яка є постачальником французької компанії. Вона зарекомендувала себе з найкращої сторони. Також наша фірма є офіційним дистриб’ютором в Україні відомої компанії Harken.

Єдина можливість конкурувати на ринку з європейськими виробниками човнів – робити їх не менш якісними, ніж їхні аналоги. Ми можемо дозволити собі економію на деяких аксесуарах, за бажанням замовника, але не на матеріалах.

Скільки часу проходить від замовлення до видачі готового продукту власнику?

О.К.: Сьогодні ми вже можемо дозволити собі працювати «на склад», тому в деяких випадках, людина може одразу забрати човен. Або через тиждень-два, якщо потрібно буде змінити або доповнити комплектацію.

О.Ч.: На всі наші човни ми надаємо 2-річну гарантію. Усі гарантійні зобов’язання вирішуємо тут у Черкасах, хоча зазначу, що за весь час роботи компанії, жодного гарантійного ремонту ми нам не доводилось проводити. Ми здійснюємо і після гарантійне обслуговування наших суден, незалежно від того, де вони знаходяться та коли були виготовленні.

Чи є у вас пріоритету у виборі забортних двигунів?

О.Ч.: Все на вибір замовника. Ми зі своєю сторони рекомендуємо двигуни Mercury, оскільки з Черкаським дилером цієї фірми у нас партнерські стосунки, але якщо замовник вирішить встановити двигун іншого, представленого в Україні виробника, ми не заперечуватимемо.

О.К.: Звичайно, кожна модель човна сертифікована під двигуни певної потужності, встановлювати двигун більше нормованої потужності ми не будемо.

Компанія «Бора яхтс» виготовляє вітрильні та моторні човни. Які користуються більшою популярністю?

О.Ч.: Моторні. В Україні вітрильництво не настільки розвинуте, як водно-моторний рух. Яхтинг потребує більше часу, більшої віддачі душі.

О.К.: До того ж моторним човном легше керувати, дається в знаки невелика кількість якісних шкіл вітрильних стернових в Україні. На жаль, для багатьох наших співвітчизників ідея керування яхтою є такою ж фантастичною, як ідея керування літаком, багато хто не уявляє, як насправді легко почати займатись вітрильництвом.

О.Ч.: Хоча треба відзначити, що більша популярність моторних яхт у порівнянні з вітрильними – це світова тенденція.

Ваші плани на майбутнє?

О.К.: Їх дуже багато. Ми хочемо розробити дилерську мережу в Україні. Також споглядаємо на європейський ринок, але, у зв’язку з тим, що не повертаємо ПДВ, наші човни завжди будуть на 20% дорожчі ніж, наприклад, польські. Ми думаємо над співпрацею з польськими корабельнями, адже здатні виготовляти для них корпуси.

Звичайно, нам, як яхтсменам, хочеться, щоб в Україні активніше розвивалося вітрильництво. Потрібно, щоб розвивався ринок, були адекватні умови кредитування, адже, будемо відвертими, без кредиту не кожен може придбати собі вітрильну яхту. А чим більше яхт, тим більше вітрильного руху, це дасть поштовх і спорту і виробництву яхт в Україні.

З погляду спортсменів, нам би хотілося б на своїх яхтах, наприклад на «Борі» та «Аврорі» в якості судна підтримки, піти на змагання закордон, хоча б до Туреччини. Спробувати свій рівень за незнайомих умов, більшої конкуренції.